Site Overlay

Hogyan vegyük el a nyelvtanuló kedvét a nyelvtanulástól 10 lépésben?

1. Kérdezzük meg a korát, és ha elmúlt 10 éves, mindenképpen mondjuk meg neki már az első órán, hogy „ebben a korban már úgysem lehet megtanulni egy idegen nyelvet”!

2. Mondjuk el neki, hogy a nyelvtanulás „csak kemény és verejtékes munka árán valósítható meg”!

3. Tegyük nyilvánvalóvá, hogy „lesznek nagyon unalmas percei, órái a nyelvtanulásnak, és ezt férfiasan el kell viselni”!

4. Lehetőleg olyan dolgokat olvastassunk-hallgattassunk vele, amit nem ért 100%-ig: dobjuk a mélyvízbe!

5. Mindenképpen vegyünk elő egy tankönyvet, amiben lehetőleg tökéletesen semleges és dögunalmas szövegek vannak, sok nyelvtannal megspékelve!

6. Éljünk a LEGO-vár analógiával: kicsi LEGO-kockából építgetjük a tudásunkat – tehát, „amíg egy nyelvtani részt nem tud tökéletesen, nem szabad továbblépni! Gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás!”

7. El ne felejtsük megemlíteni a nyelvérzék-mítoszt sem: „Van akinek van, másnak nem jutott. Ez van, élj vele!”

8. Már az első órán ismételtessünk el vele minden szót, „szabadítsuk fel” a gátlások alól, hiszen beszélni csak beszélve lehet megtanulni!

9. Ha lehetséges az ABC megtanításával kezdjük, majd térjünk át a számokra!

10. Javítsunk ki minden hibát, amit ejt! Ne engedjük lazítani!

Vagy talán mégse.

Hiszen:

1. MEG LEHET TANULNI IDEGEN NYELVET FELNŐTT KORBAN IS. Hiszen a nyelvet nem tanuljuk, hanem elsajátítjuk. Pont úgy, ahogy a kisgyerek az anyanyelvét.

2. A NYELVTANULÁST AZ ÉRDEKLŐDÉS, IZGALOM VISZI ELŐRE, nem a verejtékezés.

3. NEM KELL, HOGY UNALMAS PERCEK LEGYENEK:  mindenki a maga érdeklődésedére szabhatja a tanulását.

4. ELSŐDLEGES FONTOSSÁGÚ, HOGY A TANULÓ ÉRTSE, AMIT HALL ÉS OLVAS! Csak azt sajátítjuk el, amit értünk, a többi puszta zaj a fülnek.

5. A tankönyvet sokan nem szeretik, mert rossz emlékeket idéz. Használd a Netet: izgalmasabbnál izgalmasabb videók, podcastok, sztorik tömkelege áll a tanár és tanítványa rendelkezésére.

6. Éljünk a mag-eső-napsütés analógiával. A tanuló a mag, ami a földben el lesz ültetve. Arra ráesik eső, rásüt nap, azaz olvas, hall idegen nyelven. Majd egyszercsak, (egyeseknél szépen lassan, másoknál gyorsabban) kicsírázik az a mag (ha már elég vizet/fényt, azaz nyelvi adatot fogadott be), majd kihajt a földből, azaz megszólal idegen nyelven. A művi LEGO-modellel ellentétben az organikus modell. A gyakorlás és nyelvtan szót száműzzük a szótárunkból! Beszélgetünk és a jelentésre koncentrálunk, nem a nyelvtani szabályosságokra.

7. Említsük meg neki Lomb Katót, aki fiatalabb korában igazi nyelvi antitálentumnak volt elkönyvelve, majd felnőtt fejjel tizenhat nyelvű szinkrontolmács lett és ezzel világhírnevet szerzett magának. H a tanuló a saját anyanyelvét el tudta sajátítani, akkor miért ne tudna másikat is?

8. Ne erőltessük a beszédet! Várjuk ki, míg „kibuknak” a tanulóból az első szavak, mondatok! Amint ELEGENDŐ ÉRTHETŐ ÉS számára ÉLVEZETES nyelvi adatot fogadott be, ez be fog következni!

9. A gyakran használt szavakra, kifejezésekre összpontosítsunk a tanításkor. Az ABC és számok tanítását történetekbe ágyazzuk és fokozatosan tálaljuk, ne egybe, töményen!

10. A nyelvelsajátítás leghatékonyabban stresszmentes környezetben történik meg. Nevessünk sokat, ne a formára koncentráljunk, hanem a tartalomra!

Élvezetes tanulást kívánunk, nem szenvedést!

Hozzászólás

%d blogger ezt szereti: